woensdag 11 april 2018

Kaart met uitschuifbare labeltjes

Hallo lieve volgers,

Ik heb een labelkaart gemaakt met de So Spring lijn van  Studio LightHij ziet er misschien een beetje ingewikkeld uit, maar hij is echt heel leuk om te maken. Dus probeer deze kaart ook eens te maken. Ik heb het prachtige papier gebruikt van So Spring. Dat papier heeft prachtige kleuren en hele mooie afbeeldingen. Daarnaast heb ik nog een rand gemaakt voor de zijkanten. Het is dus een kaart met een groot label erin, waar uitschuiflabeltjes aan zitten.
En een strook van wit cardstock eromheen. 

Je ziet hieronder de kaart met de strook eromheen en de label ernaast.
En op de foto eronder zit het label in de kaart.




Je hebt nodig:

Kaart:
wit cardstock: 27 x 13,5 (2x)
cardstock: 13 x 13
designpapier: 12,5 x 12,5

Uitschuifkaartjes:
wit cardstock: 8 x 8 (5x)
wit cardstock: 8,5 x 5,5 (4x)
designpapier: 5 x 4,5 (4x)
designpapier: 7,5 x 7,5 

Label:
Cardstock: 12 x 12
Designpapier: 11,5 x 11,5

Voorkant kaart:
Cardstock: 13 x 13
Designpapier: 12,5 x 12,5

Strook:
Wit cardstock: 30,5 x 4
Designpapier: 12,5 x 3,5

Eventueel: een stukje lint voor op het label en een randmal.

Laten we beginnen met de uitschuiflabeltjes:

Je begint met een vierkant van 8 x 8. Teken aan alle zijden 1cm en trek lijnen




Zet naast de binnenste lijnen nog een lijn. Deze mag er vlak naast.




 Snij deze lijntjes door en snij dit eruit. 


Neem nu een boterhamzakje en snij daar een strook uit van 5,5 cm breed. Doe deze door de twee openingen en maak dit aan elkaar vast. Maak het niet te strak vast want het zakje moet heen en weer kunnen worden gehaald. 


 Neem nu twee labeltjes (8,5 x 5,5) en plak deze vast aan het zakje. Eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. Je plakt deze contra vast aan de zakjes, zodat aan beide zijkanten een stukje uitsteekt. Ik heb alleen de achterkant van de labeltjes vastgemaakt aan het zakje met een stukje dubbelzijdig plakband. Want het beginstukje van de label komt van het vierkantje los. 

Daarna maak je nog zo'n zelfde vierkantje.



Je hebt nu twee vierkantjes met labeltjes en nog 3 vierkantjes (8 x 8) over.
Deze plak je in deze volgorde op elkaar met 3d foam. 
Eerst een vierkantje, daar plak je een vierkantje met labeltjes op (labeltjes wijzen naar links en rechts), daarna weer een los vierkantje en het volgende vierkantje met labeltjes plak je er nu contra op (labeltjes wijzen nu naar boven en beneden) en als laatste weer een vierkantje. 


Dan heb je het 'ingewikkeldste' wel gehad. De labeltjes kun je naar binnen en naar buiten schuiven. Je kunt nu de designpapiertjes plakken op de labeltjes (5 x 4,5) en een designpapiertje op de voorzijde (7,5 x 7,5) en verder oppimpen. Het label heb ik vastgemaakt op het cardstock met het designpapier en hier heb ik een lintje aan de bovenkant aan vastgemaakt. Je bent nu klaar met de binnenkant.


We gaan verder met de kaart. Neem de twee cardstock vellen (27 x 13,5) . Maak hier 1 kaart van door twee zijden op elkaar te plakken. De linker- en rechterkant heb ik diagonaal doorgesneden. 


Dan neem je het cardstock en designpapier en dit plak je op het middelste gedeelte.


Ik heb van de So Spring mal met bewerkte vierkantjes een rand gemaakt. Ik heb tussen de vierkantjes inkepingen gesneden zodat ik deze los van elkaar komen en deze heb ik voor de kaart geplakt. De achterkant van de mal heb ik achter de kaart geplakt. De voorkant heb ik verder ook bewerkt met cardstock en designpapier met een prachtig plaatje.


Verder heb ik van een strook wit karton een bandje gemaakt en voorop heb ik het stukje designpapier geplakt en daar heb ik een bloem op geplakt van de mooie bloemenmal van So Spring.



Je kaart is nu klaar.

De materialen die ik gebruikt heb zijn:







Ik hoop dat je de uitleg duidelijk vindt. Anders hoor ik het natuurlijk heel graag. 
Ik ben heel benieuwd hoe jouw creatie eruit komt te zien.

Tot de volgende blog, Chantal







1 opmerking: